pátek 12. června 2015

Třená bábovka

Bábovku jsem do dnešního dne téměř nepekla. Ve formě, kterou jsem používala, vždycky polovina bábovky zůstala a to jednomu vezme chuť. Pak forma skončila ve vodě, když jsme měli zaplavený dům a následně, protože to nikdo samozřejmě neřešil, bylo milion jiných starostí, forma zrezivěla. Ale nezavrhla jsem bábovku jako takovou, jako holka jsem ji pekla mockrát, ovšem měli jsme doma hliníkovou formu. Zahájila jsem misi s cílem sehnat hliníkovou formu. Zavrhla jsem drahé designové vintage formy, které teď frčí. Jsou krásné, ale zůstala jsem nohama na zemi. Nakonec jsem vymámila formu z mojí drahé babičky. Babička už bábovku nepeče. Tak mi ji ráda dala. Ne, že by babička nepekla, používá totiž remosku :-). Letos bude babičce 95 let, neměla bych to psát, protože by se určitě zlobila. Nesnáší to, kolik jí je let a nemůže tomu uvěřit, což já jí dávám za pravdu, moje babička je duševně o generaci mladší a ještě nás všechny srovná do latě. Také jsem si opsala recept z kuchařského sešitu její maminky, mojí prababičky. Pamatuji si, že se u nás tenhle recept občas dělával a bábovka byla dlouho vláčná, žádný suchý brus. Protože forma není moc velká, musela jsem na radu babičky, péct z poloviční dávky. Dobře jsem udělala.

Potřebujete (1/2 dávka):
  •  140 g másla
  •  200 g cukru (dala jsem 140 a i tak byla bábovice dobře sladká)
  •  2 velká nebo 3 menší vejce (celá dávka je na 5 vajec), zvlášť žloutky a bílky
  •  125 ml vlahého mléka
  •  280 g hladké mouky
  •  ½ prášku do pečiva
  •  špetka soli
  •  tmavé kvalitní kakao, pokud chcete udělat bábovku mramorovou

Důležité je, aby suroviny měly stejnou, pokojovou teplotu. Když nestíhám, tak máslo mírně zahřeju v mikrovlnce, jen na malý výkon na půl minuty až minutu, raději na dvakrát a kontroluji si ho. Vajíčka zase ponořím do misky s teplou vodou a nechám je tam aspoň 15 minut.
Troubu rozpalte na 170 °C.
V míse utřete máslo s cukrem do světlé pěny, postupně vetřete žloutky.
Z bílků se špetkou soli ušlehejte tuhý sníh.
K žloutkové pěně za stálého míchání pomalu přilívejte mléko. Pak po částech přidejte suchou směs mouky s práškem do pečiva. Nakonec opatrně vmíchejte směs z bílků. Pokud chcete mramorovat, oddělte asi 1/3 těsta do jiné misky a opatrně vmíchejte asi 2 lžíce kakaa a přilijte malé množství mléka, tak asi 3 lžíce, jinak by bylo kakaové těsto tužší.
Do máslem vymazané a moukou vysypané formy opatrně dávejte lžící nejdříve světlé těsto na dno, na něj pak vkládejte hnědé a nakonec zase bílé těsto tak, aby hnědé zůstalo skryto. Ale ve výsledku je jedno, jak máte těsta namíchaná, každá bábovka je pak originál a překvapení, jaký obrazec vám z toho vyjde. Znáte to, dělala jsem knedlík a vyšel mi z toho nok. Důležité je pracovat opatrně, abyste neotřeli stěny, mohla by se vám pak bábovka přilepit.

Dejte do trouby a pečte asi 40 – 50 minut. Na konci zkuste špejlí, jestli na ní už nelepí těsto. 

Bábovku vyndejte a po asi 10 minutách vyklopte na talíř. Nechte vychladnout, před podáváním lehce pocukrujte.

Žádné komentáře: