pondělí 6. července 2015

Fermentované ředkvičky - lahůdka, kterou musíte zkusit

Vysela jsem na své nově vytvořené zahrádce ředkvičky. Tu a tam. Protože jsem neměla k dispozici žádnou hlínu na záhony, musela jsem si první dávku koupit. Řekla jsem si, že když už do toho jdu, měla by i hlína stát za to a objednala jsem si hlínu s kompostem. Ano, je to vidět, hlína je opravdu výživná, přihnojuji zeleninu ještě kostivalovou jíchou a zakoupila jsem i organické hnojivo. V osivu byly podle obrázku bílé, podlouhlé ředkvičky, které měly vyrůst do běžné velikosti protáhlých ředkviček. Ne tak mně, mně narostla hovádka z dobře živené hlíny. Doufám, že letos vypěstuji i nějakou dýni, když mám tak výživný materiál, dostala jsem i slepičáky, které jsem použila. Moje dosavadní pokusy o vyvedení dýně nebyly moc úspěšné. Ne, že by nic nenarostlo, ale moje dýně byly velikosti větší mandarinky, v nejlepším případě pomeranče.
Ale zpátky k ředkvičkám. Když jsem ty řepy tahala, říkala jsem si, co s nimi budeme dělat, že je nemůžeme sníst. Samozřejmě jsem si netroufla vytahat všechny najednou. Tak jsem trochu zapátrala v literatuře a na internetu. Letos jsem si koupila knihu od Sandora Katze: Síla přírodní fermentace. Je to neuvěřitelné dílo, kde zjistíte, že zfermentovat, potažmo zužitkovat můžete téměř vše. Ale neměla jsem k fermentovaným ředkvičkám příliš důvěry, zejména proto, že jsem si nedovedla představit výslednou chuť. Ale mám tyhle věci obecně ráda, tak jsem si říkala, že to zkusím i s nimi. Výsledek mě uchvátil, ředkvičky ztratily svoji typickou štiplavost, jsou lahodné, jemné, prostě vynikající. Hned jsem přidělala další dávku a použila tak další obříky.

Potřebujete:
  •  čisté vyvařené sklenice od okurek s vyvařenými víčky, můžete použít jakékoli větší sklenice. Pokud snad máte fermentační nádobíčko s ventily, tak je to jistě ideální, pro vás ale tenhle recept asi bude nošení dříví do lesa :-). Sklenice vyvařuji v troubě na plechu po umytí. Dám je asi na 10 minut do trouby rozpálené na 120 – 140 stupňů. Je to rychlý a velmi elegantní způsob.
  •  ředkvičky, množství záleží na vás, pokud budete mít klasické červené, určitě budete potřebovat aspoň 2 svazky
  •  vodu, lépe převařenou či filtrovanou
  •  sůl


Ředkvičky nakrájejte na tenké plátky. Použila jsem loupáček na brambory, a kde to nešlo, dokrájela jsem ostrým nožem.
V litru vody rozpusťte 3 PL mořské soli.

Ředkvičky nacpěte do čistých sklenic, upěchujte. Zalijte vodou se solí. Nechte ředkvičky aspoň 5 cm pod okraj sklenice, voda musí být nad nimi, aby ředkvičky nebyly na vzduchu. Udělala jsem si takovou vychytávku, kterou bohužel nemám na těchto fotkách, protože mě napadla až po chvíli a už jsem si nevzpomněla na focení. Ale mám ji nafocenou u dodělávky další dávky ředkviček, tak fotky dodám. Vzala jsem 3 korkové špunty od vína, můžete je spojit gumičkou. Pak jsem si vzala čistý mikrotenový malý sáček, otočila jej naruby a špunty do něj dala a zauzlovala jsem pevně sáček. Tenhle špalík jsem pak dala navrch sklenice na ředkvičky, stlačila je dolů pod vodu a zavřela jsem víčko. Pokud je to nutné, odlijte z vrchu trochu vody, sklenice by mohly přetékat. Špunty tak drží celou dobu ředkvičky pod vodou. Víčko musíte zavřít jen velmi lehce, aby mohl unikat vzduch!!!!

Postavte sklenice na misku nebo tácek a nechte v teple fermentovat, v tomto počasí jsem měla za 4 – 5 dní hotovo. V průběhu fermentace sklenice kontrolujte, lehce s nimi zatřepejte každý den, uvidíte, jak unikají nahoru bublinky, voda se mléčně zakalí. Zkontrolujte, zda jsou ředkvičky pod vodou, případně lehce povolte víčko, ať může uniknout vzduch ven a zase přivřete. Je to jednoduché. Až bude hotovo, voda se vyčeří. Pak vyndejte špunty, zavřete a dejte do chladné místnosti, sklepa nebo do lednice. Jsou výborné jen tak na chleba s máslem, do sendviče, jako příloha k jídlu.

Žádné komentáře: