sobota 29. srpna 2015

Káva za studena aneb cold brewed coffee


Nedalo mi to a musela jsem zkrátka tuhle kávu vyzkoušet. Hodně se o ní píše. Zejména mě lákala proto, že podle toho, co jsem si přečetla, by měla mít jemnou chuť, neměla by být hořká. Její příprava je i v domácích podmínkách opravdu snadná. Pokud máte frenchpress, tak je v podstatě úplně bez práce, pokud ne, tak nakonec jen budete filtrovat přes kávový filtr.
Kafe se u nás pije v opravdu ve velkém hlavně díky manželovi. Já si občas musím dát pauzu, můj žaludek někdy protestuje. Káva za studena by mu ale vadit nemusela právě proto, že není hořká a je i méně kyselá. Tak nevím, jestli budu mít šanci na dlouhodobý pokus, přeci jen teplé letní dny se chýlí ke konci a ledovou kávu v chladném podzimu asi zvládat nebudu, jsem celoroční zmrzlík. Musím říct, že nám tato forma velmi snadné přípravy ledové kávy vyhovuje a hlavně je opravdu dobrá, lahodná.

Potřebujete:
  •  1 hrnek hrubě mleté kávy
  •  4 - 5 hrnků vody
  •  nádobu na louhování, nejlépe frenchpress
  •  případné potřeby na scezení kávy


Namletou kávu dejte do nádoby a zalijte vodou v poměru 1:4 - 1:5, já jsem poprvé dělala 1:5, ale příště udělám výluh silnější. Záleží opravdu na vás, jak silnou kávu máte rádi, je potřeba počítat i s ředěním mlékem a ledem. Po zalití vodou zavřete víčkem a nechte stát 12 hodin. 










Pak sceďte do láhve, skladujte v lednici. 

Vlastní příprava nápoje je pak rychlovka. Do sklenice nebo šejkru nalijte kávu a mléko, mírně  můžete osladit cukrem nebo medem, ale pokud nepotřebujete vyloženě sladkou kávu, zkuste to i bez slazení, tím, že není káva hořká, není cukr vyloženě nutný. Protřepejte nebo zamíchejte. Můžete přidat vanilkový extrakt nebo špetku skořice. Nalijte do sklenice na led nebo led přidejte do kávy, pokud připravujete rovnou ve sklenici. 

Zkusila jsem i naprosto nenáročnou přípravu, kde jsem si k vaření oběda nalila do vychlazené kávy trochu mléka a popíjela jsem při práci, pochutnala jsem si i tak, bez ledu, bez vanilky.

Když použijete termohrnek nebo hrnek z dvojitého skla, vydrží vám káva na popíjení studená velmi dlouho.




Žádné komentáře: