pátek 2. října 2015

Broučkova zelná polívčička




Po mnoha letech došlo na chorobu. Souhrou několika faktorů jsem to nakonec nezvládla a padla. Totálně. Ráno jsem s největším přemáháním vylezla z postele, ale bylo mi tak zle, že jsem se u snídaně rozplakala z představy, že musím do práce, a že tam musím dokonce sama dojet autem. Nakonec jsem ale nemusela, mohla jsem zůstat v posteli a celý den jsem prospala a potila se. Skončila jsem na antibiotikách. Ani nevím, kdy jsem je měla naposledy, tak jsem svůj úděl přijala a udělala jsem dobře. Už druhý den mi bylo lépe, evidentně zabrala. S tím se ale taky začala objevovat chuť k jídlu. Znáte to, něco byste pojedli, ale nevíte co, všechno vám připadá moc těžké a navíc, když jsem si musela jídlo připravit sama, žádné vyváření nepřipadalo v úvahu, pořád jsem byla v posteli. Polévka byla nejlepší řešení. 
Na Broučky jsem si vlastně vzpomněla dříve než na zelnou polévku. Byla jsem celá na měkko. V našem přístavu to teď bouří. Děti, které už nejsou děti, tahají za lana kotev, ale ono to ještě nejde tak úplně a emoce se jitří. Pamatuji se na sebe, když jsem se hádala doma s mojí mamkou, zdánlivě zcela nechápaná, dospělá. Dnes vím, jak to i pro ni bylo těžké a co prožívala. Vím, že se všechno zase usadí, i my i děti si tím musíme projít. Tak jsem vzpomínala na Broučky, jak jsem spolu s chlapečky sledovala Večerníčky a jak bylo všechno jednoduché. I z nostalgie došlo na zelnou polívčičku.

Potřebujete:
  •  zelí, kolik to záleží na tom, kolik polévky chcete. Já jsem pokrájela několik listů na nudličky, dohromady toho byla asi litrová miska
  •  1 větší nebo 2 menší brambory na toto množství zelí, oloupejte a nastrouhejte je na hrubém struhadle
  •  ½ střední cibule nadrobno
  •  1 PL másla
  •  sůl, 1 menší bobkový list, 2 kuličky nového koření
  •  hrst mouky (hladké nebo hladké špaldové), pokud budete dělat polévky více, tak přidejte
  •  1, 5 l vody
  •  zakysaná smetana k podávání, ale to je navíc, není nutná



Na másle osmahněte cibulku, ale nechte ji jen zesklovatět, přidejte brambory a ještě krátce opékejte. Zaprašte moukou, opečte a zalijte vodou, promíchejte. Nechte krátce povařit a vhoďte pokrájené zelí a koření, osolte. Vařte do změknutí, určitě to půl hodiny trvat bude. Nechte mírně vařit. Pak polévku ještě ochutnejte, možná bude potřeba dosolit. Podávejte.

Pokud ji chcete trochu více vytunit, dejte na talíři do polévky zakysanou smetanu a popepřete. Je to lahodná a výživná polévka.

Žádné komentáře: