sobota 24. října 2015

Čokoládový koláč s hruškami


Lehce upravený recept podle Nigelly Lawson. Je výborný. V originálním receptu používají hruškový kompot. Já, pokud mám, tak dávám hrušky čerstvé. Musí být ale velmi zralé, chutné a šťavnaté. Když nemám, tak kompot je bezva. V receptu jsou psané kompoty 2 a pokud jsou malé, je to lepší, Jeden by nestačil. Nahradila jsem také bílý cukr třtinovým hnědým a ubrala množství a i bílou mouku jsem vyměnila.

Potřebujete:
  •  2 velké zralé hrušky nebo 3 menší nebo 2 malé hruškové kompoty
  •  150 g změklého másla
  •  100 g hnědého cukru
  •  2 vejce pokojové teploty
  •  125 g mouky, míchám 2/3 celozrnné hladké pšeničné mouky a 1/3 celozrnné špaldové mouky, můžete ale dát jen hladkou mouku
  •  1 ČL prášku do pečiva
  •  ½ ČL sody
  •  25 g kvalitního kakaa
  •  1 ČL vanilkového extraktu


Rozpalte troubu na 200 °C.
Můžete všechny ingredience smíchat v robotu do těsta, tak je to u Nigelly v receptu a jistě to bude fungovat. Já jsem začala cukrem s máslem, které jsem utřela, po jednom jsem pak vmíchala vejce a pak zbytek.
Hrušky omyjte a nakrájejte na dílky, jádra odstraňte.

Loupejte, jen pokud nemají dobrou slupku. Pokud si je krájíte dopředu, namočte je pak do citrónové vody, ať vám nezhnědnou.
Kulatou koláčkovou formu průměru 28 – 30 cm vymažte máslem a vysypte moukou. Pak lžící nandejte těsto do hromádek a mokrou rukou jej rozprostřete po dně formy. Navrch dejte dílky hrušek a dejte do rozpálené trouby na 30 minut. 

Ke konci hlídejte, každá trouba je jiná, ať se vám koláč nepřipálí.






Je vynikající s čokoládovou polevou, ale tu já teď moc nedělám, protože pak bychom ji samozřejmě všechnu snědli, což si už nedopřejeme, pokud není zvláštní příležitost. Pokud byste ale chtěli polevu udělat, tak neváhejte, je to luxusní bašta. Ta, kterou jsem ke koláči používala je také od Nigelly z knihy Vaříme expres. Rozpustí se 75 g 70 % čokolády ve 125 ml šlehačky. Přidáte 2 ČL rozpustné kávz rozmíchané ve 2 PL vody a 1 PL agávového nebo jiného sirupu, případně medu. Navrch můžete dát hromádku ušlehané šlehačky případně kopeček vanilkové zmrzliny. Je jen na vás, jak to rozjedete.



Žádné komentáře: