pátek 13. listopadu 2015

Zapečené palačinky se špenátem a sýrem


Zatím u nás jednoznačně vedou palačinky na sladko, s marmeládou nebo s ovocem a podobné úpravy. Já mám ale moc ráda i slané variace a tak vždycky, když dělám dětem, vyrobím i nějakého slaného vetřelce. Dnes to byla doslova porce pro jednoho. Byli jsme s mladším synem sami doma a on na palačinky dostal chuť. Tak jsem mu je udělala a jednu jsem si sólo zapekla se směsí špenátu a mangoldu, které jsem ještě sebrala na zahradě.

Na vyvýšených záhonech stále rostou listy jako divé. Problém je v tom, že náš chov hryzců také prosperuje a stanici mají právě v záhonech. Takže jak tam tak chodím probírat a vyhazovat, co už patří na kompost, nacházím taky ležící listy celých rostlin, které mají kořeny ukousané až k zemi. Hryzec si nevybírá, kosí napříč druhy a barvami. Sebrala jsem dneska plný škopek směsi mangoldu zeleného i červeného a špenátu. Takže jedna surovina ke zpracování byla jasně určena.
Palačinkové těsto dělám už několik let podle receptu z knihy od Julie Child: Mastering the Art of French cooking. Je prostě nejlepší. Už když jsme během studií s mým tehdy přítelem, později manželem, objížděli o prázdninách stopem Evropu, měli jsme štěstí i na francouzské přátele. Palačinky, které nám naše přítelkyně, se kterou jsme se pak mnohokrát navštěvovali, připravovala, byly opravdu skvostné. Recept, který mi tenkrát dala, byl v podstatě velmi podobný. Asi na tom francouzském vaření Julie něco přeci jen bude :-). 
Těsto naše Christiane připravila třeba dopoledne a nechala ho klidně odpočívat, než jsme se vrátili z výletu. To je velmi prospěšné, protože se krásně spojí. Samozřejmě se nic nestane, když nebudete mít čas a budete smažit rovnou. Ale zkuste tomu aspoň půl hodinky dát. 
Zatím jsem ještě nedělala palačinky z jiné mouky, ale určitě se na to chystám. Chtěla bych zkusit mix špaldové a pohankové nebo jen pohankovou. Ještě nevím. Bílou mouku jinak moc nepoužívám, tak myslím, že i zde je čas se posunout kousek dál. Až k tomu dojde, určitě bubu informovat.

Na palačinky potřebujete – 1 dávka na asi 10 velkých palačinek na pánvi kolem 28 cm:
  •  1 hrnek vody
  •  1 hrnek mléka
  •  1 ½ hrnku hladké mouky
  •  4 vejce
  •  ½ ČL soli
  •  4 PL rozpuštěného másla (z lenosti dávám někdy rostlinný olej, pak smažím na ghí, tak palačinky voní po něm)

Všechny ingredience smíchejte. Osvědčilo se mi nejprve rozmíchat mouku ve vodě a pak přidat to ostatní. Vyhnete se tím vzniku hrudek z hladké mouky. Pak nechte těsto podle možností odpočinout a smažte na pánvi. Používám ghí, protože palačinky moc pěkně voní a přepuštěné máslo se nepřipaluje. Můžete ale smažit na rostlinném oleji nebo jak jste zvyklí.


Na špenátovou náplň:
  •  nakrájený špenát nebo mangold nebo mražené sekané listy (plná salátová mísa čerstvých krájených listů nebo 1 balení mraženého) – tímto množstvím bych naplnila cca 4 – 6 palačinek
  •  2 stroužky česneku
  •  2 PL ghí nebo rostlinného oleje
  •  2 PL špaldové mouky
  •  ¼ l mléka nebo smetany
  •  sůl, pepř, muškátový oříšek
  •  sýr na posypání

Na tuku lehce osmahněte česnek a hoďte listy. Promíchejte a poduste asi 5 minut pod pokličkou. Pak zaprašte moukou a nalijte mléko, osolte, opepřete. Normálně špenát nezahušťuji, nechám šťávu vydusit a je to, nevadí mi, že to není kaše. Ale na plnění palačinek se lehce zahuštěný špenát hodí. Nakonec podle potřeby dosolte a nastrouhejte špetku muškátového oříšku.
Rozpalte troubu na 200 °C.
Palačinky naplňte.


Zaviňte a dejte do pekáčku, který jste vytřeli velmi lehce tukem. 

Posypte sýrem podle vaší volby (já jsem měla plísňový sýr, ale může být čedar, ementál či jiný, který máte rádi. Můžete navrch nakrájet mozzarelu a posypat parmezánem (ten by se mohl nasypat i dovnitř na špenát).


Dejte na 10 minut zapéct do trouby.

Po vyndání z trouby buďte velmi opatrní a nechte jídlo aspoň 15 minut odpočívat, abyste si nespálili jazýčky.

Žádné komentáře: