čtvrtek 10. prosince 2015

Oříškové tyčinky aneb švýcarské Nussstängeli

Nussstängeli, to pojem. Jsou ve Švýcarsku opravdu  velmi oblíbené a jsou opravdu vynikající. Voňavé tyčky s bohatou chutí lehce opražených oříšků, v konzistenci tvrdé, po rozkousání krátce lehce žvýkavé. Prostě nezaměnitelné. Recept na ně po internetu koluje v podstatě jediný, jednotlivé nálezy, co jsem učinila se liší jen množstvím, poměry ingrediencí jsou v podstatě stejné. Tak jsem se rozhodla jej vyzkoušet.

Potřebujete:
  •  100 g měkkého másla
  •  1 vejce
  •  100 g cukru (dala jsem moučku)
  •  špetku soli
  •  125 g opražených lískových oříšků
  •  150 g hladké mouky
  •  1 žloutek na potření

Pozor, všechny ingredience musí mít pokojovou teplotu!
Vyšlehejte máslo, až vám budou navrchu zůstávat špičky, pak přidejte vajíčko s cukrem a špetkou soli za opatrně vpracujte do másla. Můj domácí mazlíček Kitchenaid umí míchat opravdu pomalu, tak jsem to nechala na něm. Stejně se mi máslo a vajíčko začínalo velmi mírně oddělovat. Tak jsem vzala celou míchací mísu a dala ji do hrnce s teplou vodou a krém jen pomalu promíchávala špachtlí. Krásně se hned spojil. Tak jsem ho ještě chvíli míchala  a pak dala ještě promíchat rychleji robotem. Přidejte oříšky, které jste nejdříve nasucho opražili na pánvičce, aby krásně voněly. Já jsem svoje pak nasekala v robotu, aby byly hrubší než jemně mleté, asi jako kuskus. Pak do krému vpracujte mouku. Těsto je měkké, má spíše krémovou konzistenci, dejte je do lednice aspoň na hodinu chladit.

Zapněte troubu na 180 °C, horní a dolní pečení.
Vyndejte z lednice. Já jsem si pod těsto dala potravinovou fólii, lehce ji posypala moukou, na to jsem dala těsto a zase mírně posypala a dala jsem další vrstvu fólie a těsto vyválela na asi 7 mm plát. Pak nakrájejte na proužky 1 cm široké a 5 cm dlouhé. 

Těsto rychle měkne, jak se zahřívá. Nabírejte nudličky kuchyňskou stěrkou a dávejte na plech. Pracujte rychle. Nechejte mezi nimi asi 5 mm prostor. Potřete žloutkem rozmíchaným se lžičkou vody.
Dejte do trouby, pečte 8 - 10 minut dozlatova, ke konci hlídejte, každá trouba je jiná a záleží i na tloušťce tyček.
Výsledek je vynikající. Chutnají báječně. Konzistence je spíše křehká na rozdíl o originálních tyček, které jsou tvrdé. Určitě ještě budu na receptu pracovat a trochu experimentovat, jestli se mi podaří originální struktuře více přiblížit. Ale i tak jsou tyčky luxusní cukroví nejen k vánočnímu mlsání.




Žádné komentáře: