úterý 15. prosince 2015

Pistáciové bochánky s růžovou vodou a italské pistáciové cukroví


V receptech na cukroví se používají nesolené loupané pistácie. Já jsem na svoje narazila při přerovnávání šuplíku v mrazáku. Jsou docela drahé, ale zase jich není potřeba moc a cukroví je opravdu exotické, stojí za vyzkoušení. Koupila jsem svoje před časem v akci a aktuálně jsem je nepotřebovala. Znáte to, když to bylo tak výhodné… Samozřejmě jsem na ně zapomněla, takže o sobě daly samy vědět v tu nejlepší dobu.
Hledala jsem na internetu recepty jako divá, ale moc úspěšná jsem nebyla. Nechtěla jsem vyloženě sušenky nebo klasické cukroví s pistáciemi, které také musí být také výborné. Měla jsem představu něčeho exotičtějšího. Nakonec jsem ale měla štěstí a podařilo se mi najít dva recepty, které se zdály opravdu zajímavé.
Jeden marocký a jeden italský.
Protože jsem měla pistácií 200 g, tak jsem si je rozdělila a tím pádem dělala jen z menších dávek. Uvedu moje redukované dávky, pokud byste chtěli zkoušet z většího množství (určitě vyzkoušejte aspoň něco, cukroví je naprosto úžasné), násobte podle toho, kolik budete mít pistácií.

Pistáciové bochánky s růžovou vodou


Hned předem musím upozornit, že se u mého receptu stalo něco jinak a nevyšly mi bochánky, ale placičky. To ale vůbec nevadí, chutnají fantasticky, tak je uvádím. 

Potřebujete:
  •  75 g mletých nesolených pistácií (pomelte nebo nasekejte v robotu úplně na jemno (nebo jako já v mlýnku na kafe)
  •  celé pistácie na zdobení (z tohoto množství těsta jsem udělala do 20 sušenek, tedy bochánků dle originálu)
  •  30 g hnědého cukru
  •  ½ ČL růžové vody (bývá k dostání v prodejnách s exotickými potravinami, na internetu a není drahá). Krásně voní, člověk by se tím hned celý pomazal. Pokud byste neměli, dejte vanilkový extrakt.
  •  1 žloutek
  •  ¼ ČL prášku do pečiva z vinného kamene
  •  1 PL másla
  •  moučkový cukr na obalení

Troubu rozpalte na 180 °C.

Smíchejte mleté pistácie, cukr, prášek do pečiva. Přidejte růžovou vodu a žloutek. Máslo přidejte nadrobené na kousky a vše zpracujte nejlépe v robotu do lepivého těsta. Dejte jej do misky a aspoň půl hodiny nechte chladit v lednici. 

Pak vykrajujte lžičkou porce, ty obalte v moučkovém cukru a udělejte kuličky. 

Nechejte je na talířku opět půl hodiny v lednici. Pak dejte kuličky na plech dostatečně daleko od sebe. Podle autorky receptu by se měly nafouknout do bochánku. Mně se ale roztekly do placaté úhledné sušenky. Takže počítejte i s touto variantou a dopřejte jim místo. Nakonec vmáčkněte opatrně do kuličky celou pistácii.

Dejte péct do trouby na 10 minut. Placičky jsem měla za tuto dobu krásně růžové. Bochánky by možná potřebovaly o 2 – 4 minutky déle, kdyžtak hlídejte, ať se vám nepřipálí. 
Nechejte vychladnout.




Italské pistáciové cukroví 



Tady jsou pistácie kombinované s mletými mandlemi. Ani v jednom cukroví není mouka, oba druhy jsou bezlepkové.

Potřebujete:
  •  75 g jemně mletých pistácií plus asi 20 g navíc nasekaných na hrubší kousky na obalování kuliček
  •  45 g hnědého cukru
  •  45 g mletých mandlí
  •  1 bílek z menšího vajíčka (25 g)

Vše zpracujte do hmoty. Taky se lepí, ale méně, kuličky pomocí lžičky můžete tvarovat hned.

Obalujte v mletých pistáciích a dávejte na plech. 

Lehce zatlačte na kuličku a mírně ji tak zploštěte.

Dejte opět do trouby rozpálené na 180 °C na 10 – 12 minut.


Obojí cukroví se dá krásně stihnout v jedné době. Těsta jsou hotová jedna dvě. My jsme z obojího nadšeni, moc nám chutná a manžel už navrhoval, že bych mohla udělat víc, tohle nám totiž do Vánoc asi nevydrží, takže asi budu muset přikoupit pistácie :-).

Žádné komentáře: