úterý 12. ledna 2016

Krémová polévka z topinamburů



Topinambury znám z dětství, byly a jsou to moje oblíbené květiny, vždycky jsem měla ráda, jak rostou a září o sto šest tam, kde nic jiného nekvete. V příkopech a u plotů starých stavení. Tehdy a ještě hodně dlouho po tom jsem ovšem vůbec netušila, že je to i jedlá záležitost a netušila, jak se jmenují. Až teď, ne tak dávno jsem zjistila, co to je topinambur, a že ho vlastně znám. Loňské  jaro, při mé zahradnické expanzi, jsem si po internetu objednala pytel hlíz. Doslova pytel, bylo toho 5 kilo :-), nejsem troškař, když už, tak už. Podělila jsem se s přáteli. Až po té ovšem jsem narazila v diskuzích na příspěvky, kde lidé s hrůzou sdělovali své zkušenosti s invazivitou topinamburů. Na Slovensku je dokonce zakázáno je pěstovat. Tak jsem po zralé úvaze zasadila hlízy na místo, kde opravdu invaze nehrozí. A vyrostly, dokonce i kvetly. Topinambur je víceletá bylina s přezimujícími hlízami, které můžeme sklízet i v zimě. Vykopané hlízy moc dlouho nevydrží, scvrknou se a začínají se brzy kazit. Je lepší si vykopávat postupně. Mnohem více informací najdete na internetu. Já jsem jen zkusmo vykopala asi polovinu hlíz zpod jedné rostliny, měla jsem menší misku. Vařila jsem pro dva, tak jsem se rozhodla vyzkoušet krémovou polévku. Moc nám chutnala, určitě ji zařadím do repertoáru.

Potřebujete:

  • topinambury, pro 2 stačí malá miska hlíz
  • 3 malé brambory
  • 1 menší cibule
  • 1 stroužek česneku
  • olej nebo ghí pod cibulku
  • sůl, pepř
  • 4 PL šlehačky
  • 1 ČL vinného bílého octa
Topinambury pořádně omyjte a očistěte kartáčkem. Nakrájejte je na kostičky až později, těsně před vařením, protože hnědnou. Pokud budete krájet dříve, dejte je do okyselené vody. Brambory oloupejte a nakrájejte na kostičky.
Cibulku a česnek nakrájejte, nechte zesklovatět na lžíci ghí nebo rostlinného oleje. Přihoďte nakrájené topinambury a brambory, opečte. Nechte trochu přismahnout, místy mohou být dozlatova. 

Zalijte vodou nebo vývarem tak, aby byly kousky sotva ponořené, nedávejte vody moc. Osolte, opepřete, vařte do měkka. 

Pak vypněte, chvíli nechte odpočinout, ať není polévka úplně vařící a rozmixujte, jak jste zvyklí, buď tyčovým mixérem, nebo v robotu. Pokud bude moc hustá, přidejte trochu vody.

Dejte zpátky do hrnce, prohřejte. Přidejte šlehačku a ochuťte vinným octem. Podle chuti případně můžete dosolit.

Žádné komentáře: