sobota 30. ledna 2016

Pišingr


Před Vánocemi se v Lidlu objevily malé dortové oplatky. Jak jsem byla rozjetá s těmi sladkými přípravami, hned jsem si vzpomněla na další babiččin recept, který jsme jako děti milovaly a užívaly si ho. Pišingrův dort, to bylo ono, ojídaly jsme jednotlivé vrstvy a lízaly krém, navrchu byla čokoláda. Co si víc přát. Ona babička je vůbec na sladké, má tyhle dobrůtky ráda dodnes. Různé pišingříky, jak jim říkáme, nesmí ve skříni chybět.

Rozhodla jsem se, že oplatkový dortík zkusím, ale nebudu jej polévat čokoládou, ono to stačí i tak. A taky jsem nechtěla dělat krém podle klasického receptu s cukrem, žloutkem a čokoládou a udělala jsem jej jen z rozpuštěné čokolády, šlehačky a lískových oříšků. Oplatky, které jsem koupila, byly opravdu tenoučké, papírové oplatky jako na hořické trubičky. Měla jsem 3 balení, průměr kolem 20 cm. Nevím bohužel, kolik balení vážilo, ale na výšku bylo oplatek asi 1 cm. Celkem jsem udělala 4 dortíky, výška jednoho byla do 2 cm po naplnění krémem.

Potřebujete:
  •  dortové oplatky
  •  na krém 150 g hořké čokolády s podílem kakaa 60 – 70 % a 150 ml šlehačky
  • 100 g lískových oříšků, opražených a umletých na velejemno


Čokoládu rozpusťte ve vodní lázni a smíchejte se šlehačkou. Nechejte vychladnout, pak vyšlehejte do světlé pěny. Pak vmíchejte mleté pražené oříšky. 

Já jsem je opět nejdříve nastrouhala struhadlem v robotu a pak ještě zjemnila ve svém mlýnku na kafe, který mám jen na mák a oříšky. Krémem potírejte oplatky a slepujte. 

Vždy po přilepení horní oplatky lehce přitlačte třeba kuchyňským prkénkem, abyste měli slepeno relativně pevně, ale nerozdrťte si oplatku, jen na ni lehce zatlačte. Když máte hotovo, ať už děláte více tenkých dortíků nebo jeden vyšší, zabalte dort do pečícího papíru a pak do alobalu a dejte do lednice odležet. Navrch ještě položte nějakou zátěžovou vrstvu. Já jsem to udělala tak, že jsem dala všechny dortíky na sebe a pak navrch dala plastovou krabičku tak, že těsně naléhala na horní poličku a tím tlačila na dorty.


Když je uleženo, můžete ukrajovat.


Žádné komentáře: