sobota 16. ledna 2016

Sleďový salát


Naprostá lahůdka pro ty, kdo jsou na rybičky a všelijaké dobroty z nich. Já jsem a to tak, že velmi. Oba moji dědové byli rybáři a velcí. Jako dítě, které nebylo táborové, ale trávilo prázdniny u babiček, o tom vím své. Zejména s hradeckým dědou, který si chodíval sednout k Orlici tak zvaně koupat červy doslova kousek od naší chaty na břehu, jsem často sedávala taky. Dokázala jsem tam s ním sedět a čučet do vody dlouhé chvíle a ani jako dítěti mi to nevadilo. Koukat na vodní hladinu a pozorovat ten pomalu plynoucí vodní život.
Oderský děda, ten zase s babičkou měl chatu na Podhradí u Vítkova u přehrady. S tím jsem tak často nechodila, protože vyrážel na ryby dále a nemohla bych se sebrat a odejít, když už by mi ta pozorovací nálada došla. Řekla bych, že co si pamatuji, oderský děda (oba byli Františkové) býval o něco úspěšnější, asi v přehradě bylo více ryb a více druhů. Na ryby chodil do poslední chvíle. Ještě než zemřel ve svých 93 letech, měl starost, jestli bude moct dojet na chatu (autem!) a jít na ryby. Děda taky neustále vymýšlel a zkoušel různé rybí speciality. Dělal pečenáče a jiné dobroty.
Takže ano, mám tyhle různé rybí vychytávky ráda. Vždycky když něco někam namáčím a nakládám, na dědu si vzpomenu, protože vím, že on by věděl, co zkusit.

Filety ze sleďů občas kupuji naložené ve slaném olejovém nálevu v hradecké prodejně rusko - ukrajinských potravin. Taky tam chodím pro famózního uzeného lososa. Protože mám strach z parazitů - zajímavý článek zde, doma je vždy pečlivě prohlédnu a prosvítím zářivkou v kuchyňské lince. Myslím, že by bylo škoda nepochutnat si na rybách, ale zejména u celých ryb nemusí potravinářské kontroly odhalit vždy vše, tak tohle prostě dělám. Jednou se mi už stalo, že jsem měla koupené celé sledě a po té, co jsem většinu zpracovala, v posledním jsem našla ze svalu napůl vylezlého červa. Pak jsem úplně všechno vyhodila, nemohla jsem zpětně posoudit, jestli jsem něco dříve nepřehlédla. Slanečkový červ je podle toho, co jsem četla, velmi rozšířený parazit a je potřeba si maso pro jistotu prohlédnout. Od té doby se mi už nikdy nic podobného nestalo a na nic jsem nenarazila. Takže je to jen opatrnost.
Po kontrole filety nakrájím a naložím do nálevu.

Na nálev na 1 sklenici cca 300 – 400 ml (na 4 nakrájené filety) potřebujete:
  •  250 ml jablečného octa
  •  125 ml bílého suchého vína
  •  2 PL cukru
  •  ¾ ČL soli
  •  6 kuliček nového koření
  •  6 kuliček černého pepře
  •  2 bobkové listy

Všechny ingredience krátce svařte a nechte vychladnout.
Do sklenice dejte nakrájené filety promíchané s jednou malou na tenká kolečka nakrájenou cibulkou. Zalijte vychlazeným nálevem a nechte v lednici alespoň přes noc, lépe několik dní než budete dělat salát. Ale ochutnávám většinou průběžně už za pár hodin a jsou velmi jedlé. Pár týdnů by měly vydržet, ale to jsem ještě neměla možnost otestovat.








Na salát potřebujete:
  •  asi 250 g brambor vařených ve slupce
  •  3 střední kyselé sterilované okurky nakrájené nadrobno
  •  2 vajíčka vařená natvrdo
  •  3 PL sterilovaného hrášku
  •  ½ skleničky naložených sleďů (viz výše)
  •  ½ - 1 kelímek zakysané smetany
  •  1 PL majonézy
  •  citrónová šťáva
  •  sůl, pepř
  •  1 ČL sekaného kopru (i mraženého)
  •  1 ČL Dijonské hořčice

Kousky sleďů nakrájejte na ještě menší. Brambory oloupejte, překrojte na čtvrtky a pak na plátky tenké asi 2 mm. Dejte do misky. Na to okurky, rybu a hrášek. 

Přidejte zakysanou smetanu, majolku, hořčici a opatrně promíchejte. Osolte a opepřete dle chuti, okyselte případně citrónovou šťávou a zamíchejte kopr. Podávejte ozdobené nakrájeným vajíčkem.

Žádné komentáře: