neděle 3. ledna 2016

Variace na špaldové téma


Špaldu zkrátka miluju. Jednak mi moc chutná, má krásné jméno a jednak je to tradiční stará plodina, odolná, zdravá, nezkažená. Asi to ale nebude na věky, i špaldu budou kultivovat, vymýšlet nové odrůdy a dojde i na ni. 
Shlédla jsem video s testem bio mouk, kde v bio celozrnných moukách byly mykotoxiny na horní hranici povolených limitů. To mě dostalo. Myslela jsem si, že se mouky, resp. zrna, se na mykotoxiny testují. Špaldová mouka byla čistá, špalda je zkrátka odolnější.
Tuhle baštu jsem dělala letos místo zelňačky, na kterou nějak nedošlo. 
Misku špaldy namočíte den předem do vody, tu párkrát vyměňte. Druhý den pak v nové vodě uvařte do měkka s trochou soli, můžete přidat bobkový list a nové koření. Je to opravdu za chvilku, za 15 - 20 minut. Jinak bez namočení předem to trvá déle, tak asi 40 – 50 minut.

Potřebujete:
  •  misku vařené špaldy, množství je libovolné, variabilní, dle vašich potřeb
  •  stejné množství kysaného zelí, mám plný zelák domácího zelí, tak jsem prostě nabrala, ale jinak bych to odhadla na 1 balíček zelí
  •  2 stroužky česneku
  •  dobrou klobásku nebo uzenou náhražku masa, jakou máte rádi, je to na vás. Já jsem měla domácí šunkovou klobásku v mrazáku, tak jsem se rozhodla ji spotřebovat. Skoro uzeniny nekupujeme, už jsem si řekla, že je úplně vyřadíme, není to zdravé, ani když jsou domácí. Ale přeci to teď nevyhodím, když je mám doma.
  •  1 ČL majoránky
  •  ½ ČL kmínu
  •  rostlinný olej

Zelí propláchněte, nakrájejte na menší kusy, osmahněte na oleji, podlijte trochou vody (tak do 100 ml) a poduste do měkka.
Ve větším hrnci osmahněte nakrájenou klobásku, pak přidejte česnek a opékejte, zatím jsem tuk nedávala, pustila nějaký samotná klobása. Pokud byste použili třeba tofu nebo tempeh, použijte trochu oleje. Přisypte majoránku a kmín. Potom přidejte vařenou špaldu, asi lžíci oleje a opékejte. Nakonec vmíchejte uvaření zelí, Dosolte, pokud je třeba.


Je to vážně dobrota, musela jsem se krotit. Je to podobné jako s haluškami, tam taky nevím, kdy přestat. :-)

Žádné komentáře: