pátek 26. února 2016

Jahelník




Já obecně moc nejsem na sladká jídla. Sním je, i si na nich pochutnám, ale že bych si sama od sebe uvařila sladké, to ne. Ale vařím je ráda kvůli manželovi, který to rád. I kluci, když byli malí, dlabali o sto šest.
Jahelník byl na objednávce už hodně dlouho, tak jsem se rozhodla, že dneska je ta správná chvíle.
Odpoledne jsem se smýkala po zahradě, kopala jsem záhony pro maliny, vozila kompost kolečkem a tak nějak jsem měla k večeru dost. Navíc kromě toho, že bylo krásně sluníčko, taky bylo těsně nad nulou a domů mě nakonec vyhnaly poletující sněhové vločky. Když jsem vytáhla nohy z holínek, měla jsem lehce omrzlé prsty na nohou. Tak jsem v tomto rozpoložení dokonce i já dostala chuť na trochu té sladké energie. Navíc jsem věděla, že potěším svého milého :-), což se taky stalo, snědl snad půl pekáče.

Jahelník můžete dělat s ovocem čerstvým, sušeným, ale i s kompotem nebo ovocem mraženým. Já jsem měla od začátku hroznou chuť na povidla, tak jsem je přirozeně (tedy pro mne - povidla s mákem, to je trochu taková moje úchylka, mohla bych je jíst jen tak rovnou z misky) přidala mák a v mrazáku jsem měla ještě švestky, tak jsem sáhla i po nich. Ale můžete si nákyp ochutit úplně podle sebe. Jen pozor na větší množství příliš mokrého ovoce, ať vám neplave.

Potřebujete:
  •  jáhly – uvařila jsem asi 200 – 250 g jáhel v cca 800 ml mléka. Jáhly jsem nejdříve spařila párkrát vařící vodou a propláchla. Při vaření jsem dala ještě špetku soli, ½ ČL mleté cejlonské skořice a lžíci másla. Uvařte jáhly do měkka na mírném plameni a opatrně, ať je nepřipálíte. Nakonec z toho bude hustá kaše, ale jáhly mají stále svůj tvar, nerozvařte je úplně. Musí však být měkké.
  •  3 vejce
  •  3 PL hnědého cukru, špetku soli
  •  200 g skleničku povidel, pokud budete mít domácí, tak je to ideální. Já ty svá nemám úplně tuhá, jako bývají povidla z obchodu. Pokud je budete chtít použít, dejte si asi 200 g do misky a rozmíchejte s trochou vody tak, abyste je mohli lžičkou dávat na těsto
  •  mák na posypání povidel
  •  švestky - mohou být mražené i kompotované, okapané. Případně v létě čerstvé
  •  ořechovou drobenku – tu dělám tak, že hrst vlašských ořechů podrtím válečkem na těsto. V misce je pak smíchám s hrstí hnědého cukru a asi 2 PL másla. Je to hrubé drobení luxusní chuti po upečení. Pokud nemáte ořechy nebo je nejíte, můžete úplně vynechat.

Jáhlovou kaši po uvaření postavte v hrnci do škopku se studenou vodou a občas promíchejte, případně vyměňte vodu. Neměly by být úplně horké. Pokud máte dost času, tak je jen nechte zvolna chladnout.
V míse robota ušlehejte 3 žloutky se 3 PL hnědého cukru do světlé pěny. 3 bílky se špetkou soli do sněhu. Pak opatrně vmíchejte jahelnou kaši do žloutkové pěny a potom velmi opatrně zapracujte sníh.
Rozpalte troubu na 180 °C. Vymažte a vysypte formu. Já jsem použila kulatou o průměru zhruba 30 cm a byla akorát velká.

Na dno vysypané formy dejte půlku jahelné hmoty. Na vrstvu lžičkou dávejte povidla, ať je povrch jako beruška. Potom posypte mákem a nandejte druhou vrstvu těsta.

Dejte navrch švestky a posypte drobenkou. 

Pečte dozlatova 30 - 40 minut. 

Po upečení vyndejte a nechte aspoň 15 minut stát. Horký jahelník by se vám rozpadal a ještě byste si spálili jazýčky.





Žádné komentáře: