sobota 20. února 2016

Karbanátky z červené čočky



Už dlouho jsem z červené čočky nevařila, tak to právě uzrálo a přišla na mě chuť ji použít. 
Nechtěla jsem dělat zrovna polévku, tak jsem se rozhodla, že zkusím karbanátky.
Vzala jsem rovnou celý půlkilový balíček loupané nepůlené bio červené čočky a propláchla ho. Než jsme ovšem mohla začít tvořit, něco mi do vaření přišlo a namočená čočka zůstala na lince, pak se celá slepila, jak začala bobtnat. Protože už bylo jasné, že tento večer na vyváření nedojde, tak jsem se rozhodla čočku propláchnout znovu a namočit. Vody jsem v ní ale nechala jen úplně minimálně, ani nebyla celá ponořená, misku jsem zakryla a dala čočku do lednice. K vaření jsem se dostala až za 2 dny, to už byla čočka v podstatě měkká a měla malé klíčky.

Půlku jsem dala jen lehce podlitou, opravdu jen v asi centimetru vody na mírném ohni podusit, byla prakticky hned hotová, do 10 minut určitě. Druhou půlku jsem použila na přípravu zobání, k tomu se vrátím později.

Na karbanátky pro 4 osoby potřebujete:
  •  ½ balíčku červené čočky uvařené do měkka
  •  1 vejce
  •  1 hrst jemné strouhanky
  •  1 strouhaný česnek
  •  bylinky, použila jsem asi 1 ČL čerstvého tymiánu (nebo půl sušeného), trochu sušeného oregana
  •  3 vrchovaté PL strouhaného sýru parmezánového typu
  •  1 vrchovatá PL celozrnné anglické hořčice
  •  1 ČL uzené sladké papriky, ale můžete dát i trochu čili, vlastně si myslím, že i krájená čerstvá čili paprička by byla fajn
  •  sůl a pepř
  •  strouhanka na obalování, poprvé jsem použila Panko strouhanku z obchodu s korejskými potravinami a mohu ji jen doporučit, je po usmažení krásně křupavá a taková hrubší, strukturovaná na povrchu
  •  rostlinný olej na smažení

Postup je velmi jednoduchý, všechny ingredience smíchejte do tužší hmoty. Měla by být tak akorát, ne moc tuhá, ale ne řídká. Kdyžtak přidejte trochu strouhanky. Hmota by měla držet pohromadě, když naberete lžící a rukou zformujete bochánek. Nijak moc se nelepí, jde to krásně. Nedělejte je moc velké, tak akorát plnou polévkovou lžíci, jinak by se vám lámali při smažení, přeci jenom je to z čočky a ne mletého masa. 

Bochánek obalte ve strouhance.

Panko strouhanka je pojem, na který jsem neustále narážela v zejména amerických receptech. 

Říkala jsem si, co na tom může být, strouhanka jako strouhanka. Ale je fakt, že tahle je jiná, jsou to spíš hrubší kousky drceného bílého chleba, které utvoří opravdu krásně křupavý strukturovaný povrch. 

V Prakulu na kurzu nám říkali, že když ji nemáme, můžeme jako náhražku vzít starší toustový chleba a nasekat jej v robotu. Ona vlastně asi něco takového bude, jen jsou kousky úplně tvrdé, resp. vysušené a křupavé. Takže by se asi hodilo dát do pak na plechu na chvilku dosušit do trouby, pokud ji chcete použít na obalování a smažení. 
Karbanátky pak smažte na středně rozpáleném oleji dozlatova.
Podávejte se salátem, kvašenou zeleninou, se zakysanou smetanou či jiným dipem. Já jsem smíchala kelímek zakysané smetany, asi 2 PL majonézy s půlkou ČL kari koření a kapkou čili omáčky. Můžete do dipu ještě nasekat zelený koriandr.

Můžete ke karbanátkům taky udělat hranolky v troubě (brambory na hranolky, pokapat 2 PL oleje a promíchat, aby se brambory obalily, pak osolit, případně přidat trochu rozmarýnu a dát na plechu do trouby rozpálené na 200 °C na 20 – 30 minut podle velikosti hranolků, ke konci pohlídat)

A ještě k tomu zobání.
Ke zbytku čočky přidejte trochu bylinek, buď sekaných čerstvých, nebo sušených, podle toho, co máte rádi a taky co máte zrovna po ruce. Na pánvi nasucho opražte ½ ČL římského kmínu a půl fenyklu, pak je podrťte v hmoždíři a přidejte k čočce. Nalijte na pánev trochu sezamového oleje, osmahněte krátce 1 sekaný stroužek česneku a dejte opékat nevařenou nabobtnalou čočku. Opékejte do křupava na mírném ohni. Celé to možná 15 – 20 minut trvá. 

V průběhu opékání osolte a opepřete. Čočka celá tak trochu ztvrdne, asi jako když máte pražené sójové boby. Pak vysypte čočku z pánve na talíř a na pánvi tak jak je osmahněte po lžíci sezamu, slunečnicových semínek a nahrubo drcených vlašských ořechů. Pak směs přimíchejte k čočce. 

Máte lahodné zobání. Sice není úplně vhodné do lepší společnosti, protože se to zrovna kultivovaně jíst nedá, ale je to vážně dobrota.

Žádné komentáře: