sobota 26. března 2016

Barevné risotto a rybou nebo bez

Už to začíná, jaro je tu a o slovo se hlásí zahrada. A to je krize, mohla bych venku být celý den a hrabat se v hlíně, s tím není problém. Ale…potřebovala bych nutně zařídit, aby měl den aspoň 36 nebo aby mi ke spánku stačily tak 2 – 3 hodinky, což nestačí. Takže buď zahrada, nebo kuchyň. Lépe řečeno, jde obojí. Ale v kuchyni teď v tomto období je to nízký průlet s hodně rychlým vařením na poslední chvíli. I tohle jídlo je velmi rychlé a jednoduché, v podstatě jeho délka je dána uvařením rýže, protože všechno ostatní stihnete během této doby. A není toho moc, co je třeba udělat.

Potřebujete:
  •  rýži na risotto, měla jsem tentokrát plný hrnek suché rýže a bylo by jídla pro 3 – 4 osoby
  •  vývar, připravila jsem si přes 1 ½ l vývaru, použila jsem 2 bio kostky, tady potřebujete tekutiny více, protože se vaří jinak než běžná rýže a průběžně se dost vody odpaří
  •  sklenku bílého suchého vína
  •  3 stroužky česneku na drobné kousky
  •  sáček mraženého hrášku
  •  1 červenou řepu, kterou jsem tentokrát nahradila mraženými řapíky z listů řepy, které jsem si připravila na podzim, bylo mi líto tu nádheru vyhodit, nakrájela jsem je ještě zmrzlé na kousky a pak přihodila do risotta asi v půlce vaření
  •  5 malých větviček čerstvého tymiánu nebo 1 ČL sušeného
  •  1 PL nakrájené zelené petrželky nebo jiné bylinky, měla jsem kerblík, který mi přezimoval zelený, tak jsem jej použila
  •  30 g másla
  •  2 PL oleje na začátek
  •  1 hrst strouhaného sýru parmezánového typu
  •  sýr typu Feta na posypání
  •  porce ryby, pokud budete chtít, podle počtu strávníků

 Ve velkém hrnci se silným dnem rozehřejte olej, lehce na něm osmahněte česnek, aby zůstal bílý. Vhoďte rýži a krátce opražte. Přidejte tymián a asi 2 naběračky vývaru a na středním plameni vařte. Postupně přidávejte vývar, jak se vám bude ztrácet v rýži a odparem. Po chvíli vaření, když rýže začíná na povrchu měknout, přidejte řepu. Já jsem řapíky, které moc dlouho nepotřebují vařit přidávala až když rýže byla skoro měkká. Během přilévání jednou nahraďte vývar vínem.
Pokud budete podávat s rybou, tak asi v době, kdy přidáte řepu, začněte smažit porce ryby na pánvi na rostlinném oleji, okořeněné lehce kořením na ryby nebo jen osolené. Záleží na vás, co máte rádi. Opečte porce z obou stran a při tom hlídejte risotto a podle potřeby přilívejte vývar po naběračkách.
Celé vaření trvá asi 20 minut, podle rýže, někdy trochu déle, tak do půl hodiny budete mít určitě hotovo. Hlídejte, ať rýži nepřipálíte, ale zase vývaru nedávejte moc najednou, abyste ke konci neměli rozvařeno. Ke konci přidejte hrášek, a když je rýže měkká, zamíchejte do hrnce máslo a tvrdý sýr. Z másla a zbývající tekutiny v hrnci vám vznikne lahodná šťávička.

Podávejte posypané měkkým sýrem, můžete trochu zakápnout olivovým olejem, posypat bylinkami.

Žádné komentáře: