čtvrtek 24. března 2016

Krémové špenátové brambory


Nedávno do naší zahradní místnosti přistálo na podzim objednaných a doteď u dodavatele uskladněných 20 kg brambor. Určitě nám vydrží hodně dlouho. Letos jsem to nějak neodhadla, moc pomalu jsme odjedli zásobu připravenou na zimu. Jinými slovy, bramborová jídla, to je výzva pro příští období.
Nemáme s tím tedy nejmenší problém, protože brambory jsou prostě brambory, máme je rádi a navíc jejich využitelnost je velmi bohatá. Teď jsem to vzala opět průletem přes lednici a mrazák a podle toho se vařilo. Ale určitě, pokud jsou hlavní ingredience na vašem seznamu favoritů, tak si tohle jídlo zkuste udělat, nám moc chutnalo a navíc bylo výborné i ohřívané.
Pokud zapékám bramborová jídla, často používám syrové brambory. Tentokrát jsem se ale rozhodla pro jiný postup a uvařila jsem je nejdříve ve slupce. Syrové brambory si totiž někdy dávají na čas a dlouho trvá, než jsou opravdu měkké. Já jsem neměla čas. Brambory jsem si dala vařit a šla pracovat na zahradu. Potom jsem jídlo během krátké doby připravila, dala do pekáče zapéct na necelých 40 minut s jistotou, že bude v každém případě hotové.

Potřebujete:
  •  8 – 10 středně velkých brambor uvařených ve slupce. Neměla jsem je ani zcela vychlazené, když jsem je loupala.
  • 450 g balení mraženého špenátu nebo mangoldu (případně i z vlastní úrody). Nikdy nepoužívám protlak, měla jsem špenátové listy lisované do kostek. Pokud máte vlastní velké listy, tak je nakrájejte nahrubo.
  • 200 g balení žervé ve vaničce (modré balení Lidl nebo Lučina, samozřejmě může být i Philadelphia)
  •  
  • 1 hrnek mléka
  •  sůl, pepř
  •  rostlinný olej
  •  muškátový oříšek
  •  3 stroužky česneku
  • 100 – 150 g modrého plísňového sýru, pokud jej nemáte rádi, nastrouhejte navrch jiný sýr podle vaší volby.

Brambory oloupejte a nechejte ještě chladnout.
Příprava omáčky je velmi jednoduchá, omáčka je bezlepková, není třeba ji nijak dále zahušťovat. Na asi 2 PL oleje lehce osmahněte nakrájený česnek. Já jsem od hrnce odběhla a měla jsem česnek mírně tmavší, než jsem plánovala, ale nebyl zhořklý, tak jsem pokračovala ve vaření. Dejte do hrnce žervé a vymíchejte dohladka. Pracujte na mírném plameni. Potom přilijte mléko a míchejte. Když se omáčka mírně vaří, přidejte špenát. Pokud přidáváte mražený, musíte prohřívat a vařit, až je všechen špenát rozmrzlý. 

Může se stát, že budete muset přilít trochu mléka a omáčku tím mírně „naředit“. Osolte, opepřete.
Pekáč velikosti asi 25 x 35 cm vymažte a vysypte strouhankou, případně bezlepkovou alternativou.

V jedné vrstvě nakrájejte na dno na plátky brambory, mírně osolte a dejte na ně polovinu omáčky. Dejte druhou vrstvu brambor a vše zopakujte.


Nakonec posypte nahrubo strouhaným plísňovým sýrem.

Dejte do trouby vyhřáté na 200 °C zapéct na 30 – 40 minut než budete mít povrch pěkně zlatý.

































Žádné komentáře: