pátek 15. dubna 2016

Calzone s kopřivami

Calzone je vlastně jakási pizzová kapsa plněná různými ingrediencemi, které se obvykle mohou použít i na pizzu. Peče se trochu déle než klasická pizza, je to její řekla bych praktické balení, které si můžete donést třeba do práce k obědu. 

Já jsem hlavně přemýšlela, co provedu s košem mladých kopřiv, které jsem zrovna natrhala. Nejdříve jsem chtěla udělat pizzu, ale pak jsem se rozhodla si to trochu zkomplikovat a zkusit právě calzone. Komplikace ovšem nenastaly, vlastně můžu říct, že to byla lepší volba, než kdybych pro 5 lidí pekla pizzy. Tu do trouby totiž dáte jen jednu a není velká pro 2, takže celé pečení by bylo moc zdlouhavé. Calzone dáte na plech rovnou 2 kusy, upečete vlastně 2 přeložené pizzy najednou. A popravdě jen velký jedlík sní celou. Pekla jsem tedy po dvou na plechu. Tentokrát jsem nevolila pečící kámen, měla jsem strach, že mi třeba vytečou náplně, k čemuž v malé míře dojít může, ale na plechu to nevadí. Troubu jsem rozpálila na 230 °C minimálně půl hodiny předem i s prázdným plechem vevnitř. Calzone jsem pak dělala vždy na pečícím papíru a do trouby dala pomocí velkého skleněného prkýnka, z něhož jsem je sesunula na plech.

Potřebujete:

Těsto na 5 porcí:
  •  2 hrnky hladké mouky
  •  2 hrnky jemné celozrnné pšeničné mouky
  •  ½ kostky kvasnic
  •  1 ½ hrnku vlažné vody
  •  1 ČL soli

Náplň:
  •  mísu mladých kopřiv nebo špenátu spařených pár minut vařící vodou, pak slitých a ochlazených ve studené vodě. Krájet nic nemusíte, jen pokud máte u kopřiv nějaké nepěkné stonky od země, ty otrhejte.
  •  ochucenou rajčatovou omáčku na pizzu (sugo), buď vlastní výroby, nebo kupovanou. Můžete si ji předem narychlo připravit i tak, že na oleji osmahnete nasekanou 1 cibulku a 2 stroužky česneku, na to vyklopíte sterilovaná sekaná rajčata a přidáte po lžičce sušeného oregana a tymiánu a hrst sekané čerstvé bazalky. Duste otevřené, bez pokličky až se vám omáčka zahustí, ostře rozmíchejte, trochu osolte a opepřete.
  •  mozzarellu
  •  kus strouhaného sýru výraznější chuti, já jsem měla čedar. Je to fajn, trochu přidá grády.
  •  dobrá vajíčka, po jednom do každé pizzy
  •  sůl, pepř

Zadělejte těsto a nechejte vykynout. Pak si jej rozdělte ne 5 nebo 4 dílů, kolik potřebujete. Vezměte jednu porci a na moukou posypaném pečícím papíru ji rozmačkejte do stran a pak vytahujte jako těsto na tažený štrůdl, až budete mít placku zhruba jako velký talíř.
Celou ji potřete rajčatovou omáčkou. 

Pak půlku posypte strouhaným sýrem, nandejte spařené kopřivy nebo špenát, osolte a popeřete.  

Po obvodě špenátové části dejte mozzarellu, tím vyrobíte jakési hnízdo pro vajíčko. 

Takto připravenou placku dejte na chvíli bokem (přeneste i s papírem) a připravte si druhou. Když ji máte, vyklepněte opatrně vajíčko, zase lehce osolte a opepřete. Pak vezměte volnou půlku placky i s papírem a přeložte přes naplněnou. Opatrně sundejte papír shora a zarolujte a spojte okraje kapsy. Celou naplněnou calzone dejte i s papírem na skleněnou desku nebo jinou přenášecí plochu. Stejně připravte i druhou kapsu a dejte na desku vedle té první. Pak si otevřete troubu, pokud máte pojezdy, je to mnohem lehčí, povyjeďte s plechem a obě kapsy i s papírem na něj opatrně přesuňte. Jde to dobře. Zavřete troubu a pečte 15 minut, abyste měli povrch pěkně upečený. Pokud se vám bude zdát, že je upečeno i dříve, nebojte se kapsy vyndat o trochu dřív, zejména pokud chcete svůj žloutek ne úplně uvařený. 

Vyndavejte opět na desku pomocí papíru, jde to celkem snadno. 
Pokud nemáte v troubě výsuvy, bude asi nejbezpečnější plech rychle vyndat, přesunout calzone a šoupnout zase zpátky do trouby. Buďte opatrní, máte totiž řádně rozpáleno.
Pak postupujte stejně s druhou dávkou. Nám v pěti nakonec stačily 4 porce, jedna zbyla na oběd do práce.

Pozor si dávejte i při jídle, vše bude ze začátku horké.

Žádné komentáře: