středa 13. dubna 2016

Krůtí se zeleninou na boloňský způsob


V receptu je možné krůtí maso nahradit kuřecím, určitě se nic nestane. Já jsem opět zalovila mezi mraženými balíčky. Mám je sice popsané, ale ne vždy úplně podrobně, takže je to občas překvapení a podle toho se potom vaří.
Z tohoto balení byla nakonec malá miska prsou na kostky, asi 300 g. V mrazáku mám ještě hodně různých balíčků. Je sice pravda, že prakticky veškeré maso kromě ryb a velmi zřídka kuřecího, máme ze dvorku přímo od hospodářů. Ale obecně musím říct, že mám více mraženého masa, než by si teď přála. Po půstu před Velikonocemi, kdy jsem se snažila dodržovat bezmasý týden, si nějak nemůžu na ta masová jídla zvyknout. Občas ano, ale oblíbila jsem si náš postní jídelníček.
V komoře mám ještě několik skleniček domácí rajčatové omáčky na těstoviny, kterou jsem dělala v létě ze své úrody. Některá je červená, jiná žlutá nebo oranžová podle barvy rajčátek. Kupodivu jsem letos v zimě až tak často nevařila těstoviny. Takže jsem si řekla, že s ní pohnu, protože se blíží nová sezóna a doufám, že zase budu mít co zpracovávat. Aby to nebylo jako v dřívějších dobách, kdy se zavařovalo hodně a všechno a ve sklepě jste běžně nacházeli marmelády univerzální barvy od meruňkové po jahodovou všechny hnědé a staré i 10 let.
Pokud jste ale v létě nevyráběli, není třeba si zoufat. Můžete koupit podobnou těstovinovou omáčku s bazalkou ve skle nebo použijete sterilovaná rajčata a rajský protlak a dochutíte bazalkou. Omáčka bude pokaždé trochu jiná podle použité rajské složky. Ale dobrá bude určitě vždy.
Zařadila jsem do receptu i mladé kopřivy, protože teď jsou nejlepší a nejzdravější a navíc výborné. Odpoledne ovšem pršelo, tak jsem statečně natrhala misku a běžela se schovat.

Potřebujete:
  •  300 g masa na kostičky (ne moc velké, tak do 1,5 cm)
  •  4 střední mrkve
  •  3 velké žampióny
  •  3 stroužky česneku
  •  po 1 ČL sušeného tymiánu a rozmarýnu nebo pár snítek čerstvých bylinek
  •  2 skleničky domácí rajčatové ochucené omáčky na těstoviny, objem cca po 200 ml. Jinak použijte 1 konzervu sterilovaných nasekaných rajčat a 3 PL rajského protlaku nebo kupovanou italskou omáčku na těstoviny (větší sklenici)
  •  200 ml vody (vypláchněte jí skleničky od omáček a pak nalijte do hrnce)
  •  misku mladých kopřiv, které řádně omyjte a pak zalijte vroucí vodou, nechejte 3 – 5 minut stát a slijte. Vyrobili jste si vlastně zároveň kopřivový čaj, který je právě teď dobré občas vypít, tak si nalijte čaj do hrnku a upíjejte. Kopřivy vyždímejte a nakrájejte na kousky.
  •  trochu rostlinného oleje na osmahnutí zeleniny a masa
  •  sůl, pepř
  •  tvrdý sýr parmezánového typu na servírování, olivový olej a bazalku na zdobení
  •  těstoviny uvařené al dente

Mrkev, houby a česnek nakrájejte nadrobno. Do rozpáleného hrnce nebo hluboké pánve dejte olej a osmahněte velmi krátce česnek, přidejte zeleninu a kopřivy a bylinky. Opékejte zvolna 5 – 7 minut. Potom vše nahrňte ke kraji pánve a přidejte maso. Opečte jej ze všech stran, ať se zatáhne. Vše smíchejte, ještě chvíli nechejte zvolna smažit.

Pak vmíchejte ochucenou rajskou omáčku nebo rajčata s protlakem a hrstí nasekané bazalky. Taky zalijte vodou (tou jste vypláchly nejdříve sklenice). Duste asi 15 – 20 minut pod pokličkou a pak ještě chvíli odkryté. Pokud jste použili sterilovaná rajčata, nechejte ještě asi 15 minut, ať se vám zredukuje a zahustí tekutina. Osolte, opepřete.


Podávejte na těstovinách se sýrem zakápnuté olivovým olejem a ozdobené bazalkou.












Žádné komentáře: