pátek 1. dubna 2016

Sladký experiment s jemným neboli silken tofu


Už hodně dlouho mě lákalo vyzkoušet nějaký sladký dezert s použitím silken tofu. To jsem si právě kvůli tomu koupila v korejské prodejně (v Praze kousek od Palladia). Toto tofu je úplně jiné, než jsme zvyklí, je hladké, úplně jemné.
Hledala jsem recepty na internetu a nakonec jsem našla několik na čokoládový krém.
Základ jsem dělala podle Jamieho Olivera, ale upravovala jsem.
První věc, co Jamie doporučuje, je přes plátýnko vymačkat z tofu přebytečnou tekutinu. To jsem udělala jen na jemném sítku, netlačila jsem na tofu, protože by mi sítkem prolezlo. Ale nějaká voda vytekla, je dobré hmotu tofu trochu rozbít, uvolní se o něco víc tekutiny.
V receptech, co jsem našla, byl čokoládový krém podávaný samostatně. Ale já jsem při výrobě měla pocit, že tomu něco chybí. S tofu byl krém opravdu lehoučký, jemný, ale na můj vkus bych od čokoládového krému čekala trochu hutnější konzistenci. Bylo to na mě až moc lehké, krém působil tak nějak moc "zdravě" :-). Tenhle problém jsem nakonec vyřešila tak, že jsme se rozhodla jej použít na cheesecake bez pečení. Vyrobila jsem korpus z drcených sušenek Speculatius, což byla výborná volba. Vznikl vynikající dortík a s klidným svědomím vám můžu doporučit jej vyzkoušet. Je velmi žádoucí nechat dort přes noc provlhnout v lednici, protože korpus byl jen z drcených sušenek a rostlinného oleje, tak aby se dal natlačit do formy. Při první večerní ochutnávce se trochu drobil, ale nevadilo to, co se nadrobilo, mohlo se nasypat na povrch dílku jako ozdoba. Druhý den po odležení už spontánně drobky nepadaly, porce se lopatkou krásně dala přenést na talíř.

Potřebujete:
  •  1 krabičku silken tofu (340 g)
  •  100 g hořké čokolády 70 %
  •  6 PL javorového sirupu
  •  1 ČL vanilkového extraktu
  •  1 vrchovatou PL arašídového másla
  •  špetku soli
  •  200 g sušenek Speculatius, můžete použít i jiné, ale zrovna v tomto receptu je jejich chuť hlavním důvodem k použití
  •  3 – 4 PL rostlinného oleje (bio slunečnicový nebo nějaký ořechový olej, nebude se tepelně upravovat, tak můžete použít s klidem za studena lisované oleje, je to na vás, důležité je, aby měl jemnou chuť.)


Nechte vykapat vodu z tofu, jak jsem popisovala. Sami uvidíte, jak je jemné, tak buďte opatrní. Ale na druhou stranu, budete jej mixovat, takže nakonec i po rozmixování můžete přecedit přes plátno. Čokoládu rozpusťte ve vodní lázni. Tofu rozmixujte. V této chvíli se zdá, že se srazilo, ale po ochutnání nejsou žádné hrudky cítit, konzistence je úplně jemná. Mohlo by tomu pomoct právě přecezení přes látku, já jsem to ale neudělala, protože se mi nechtělo s tím "patlat". A protože chuťově bylo tofu stále jemné, tak jsem to neřešila. Vmixujte pomalu rozpuštěnou čokoládu. Použila jsem klasický ruční šlehač se 2 metličkami na střední rychlost. Pak jsem přidala javorový sirup a vanilkový extrakt. Sirup zřejmě posloužil jako emulgátor, protože náhle se směs spojila do hladkého krému. Pak už jen špetku soli a arašídové máslo. To vmixujte nejprve opatrně při kraji misky, abyste jej rozmíchali jen s menším množstvím krému a pak jej promíchejte s celým objemem.

V robotu rozsekejte sušenky na jemný prášek. Do misky k nim přidejte olej a promíchejte. Směs natlačte do dortové formy (průměr 30 cm) na pečící papír. Krém nandejte navrch nejdřív velkou lžící na několik míst a pak opatrně rozetřete na sušenkové dno. 

Nezapomeňte, že korpus není pevný, tak pracujte opatrně, ať se vám sušenky nevmíchají do krému. Jde to ale dobře, krém je měkký tak akorát, aby se roztíral a nelepil na špachtli.

Přikryjte fólií a dejte na několik hodin, nebo do druhého dne (pokud připravujete navečer) do lednice.




Žádné komentáře: