čtvrtek 7. dubna 2016

Zapečené rösti s mozzarellou a smetanovými žampiony

Rösti jsou tradiční švýcarská dobrota, kterou si snadno oblíbíte. Je to pro nás, bramboráře další způsob, jak si na bramborách pochutnat. Receptů najdete na internetu celou řadu. Já jsem se je naučila připravovat ve Švýcarsku u našich přátel, které jsme poznali při porevolučním stopování po Evropě za studií. Jezdili jsme s mým mužem, tehdy ještě přítelem, vždycky na celé prázdniny. A byly to zkušenosti k nezaplacení, které nás naprosto zásadním způsobem zformovaly.
Ale zpátky k receptu. Rösti tak, jak jsem se je naučila já, se připravují ze syrových brambor. Ale může to být pouze jedna z možností, protože většina receptů, které jsem viděla, používá brambory předem vařené ve slupce. Já si ale za těmi syrovými celkem stojím, protože rösti z nich jsou krásně křupavé a brambory drží strukturu a při smažení se přesto uvaří do měkka. Postup je navíce velmi rychlý, nejste závislí na tom, že si den předem musíte vzpomenout a brambory uvařit předem.

Potřebujete:
  •  brambory (pro 4 lidi asi kilo)
  •  sůl, pepř
  •  tuk na smažení, buď použijte rostlinný olej, nebo sádlo, já jsem měla kachní sádlo, takže rösti krásně voněly
  •  250 g žampionů
  •  4 stroužky česneku
  •  1 ČL sušeného tymiánu
  •  ½ ČL sladké nebo uzené papriky
  •  1 zakysaná smetana
  •  ½ kelímku od zakysanky vody nebo vývaru
  •  1 PL lžíce sekané petrželové natě (není vyloženě nutná)
  •  1 balení mozzarelly


Nejdříve si připravte smetanové žampiony. 

Nakrájejte omyté houby na plátky, česnek na drobné kousky. Na oleji lehce osmahněte česnek, aby ještě nezačal zlátnout. Přihoďte žampiony, tymián, osolte je, opepřete a opékejte. Nejdříve pustí trochu šťávy, pak začnou zlátnout. Přidejte papriku, ještě chvíli opékejte. 

Vmíchejte zakysanou smetanu a vývar. Na mírném ohni prohřívejte. Dochuťte, pokud je třeba a vmíchejte petrželku.


Brambory oloupejte, nastrouhejte skoro všechny nahrubo a jen asi 2 – 3, pokud jsou menší, najemno. Na rozehřátou pánev dejte asi 1 PL tuku. Velkou polévkovou lžící dejte hromádky brambor, lehce je upravte do tvaru zhruba lívanců, ale nedusejte, ať jsou mírně střapaté. 

Na středním plameni opékejte, až je spodní strana zlatá. Mírně posolte, opepřete. Pak obracečkou, která by měla být dostatečně velká, abyste celou placičku nabrali, opatrně otočte a opečte dozlatova druhou stranu. 

Tahle připravené můžete rösti podávat jako přílohu. V tomto receptu budeme ještě pokračovat. Hotové placičky dávejte na plech na pečící papír. Troubu rozpalte na 200 °C nebo na gril. Na placičky dejte tekné plátky mozzarelly nebo jiného sýru, případně může být i strouhaný sýr. 
Z jednoho kila brambor jsem měla přesně plný jeden plech. Zapečte v troubě asi 10 minut, až se rýt roztopí a začne opékat. Vyndejte a navrch na jednotlivé rösti dejte lžící ohřáté houby.





2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Pred 2 dny odzkouseno a snedeno. Christian s Patrikem byli nadseni, ja mene, jednotlive veci mi samostatne chutnaji, spolecne v teto kombinaci ne, ani nevim proc. Hold vsechny nejde porad uspokojit. Jinak cuketova buchta se uz delala podruhe. B.

Zdena řekl(a)...

To já dobře znám, mně v tomhle jídle právě zase chutnalo všechno dohromady najednou na vidličce. Ale co strávník, to jiné chutě, nám stačí, když se všichni sejdeme u stolu, každý má jiné poznámky 😁. Z.