úterý 17. května 2016

Falafel


Falafel, smažené placičky nebo kuličky z cizrny, je pevnou součástí jídelníčku zemí Středního východu, kde ho většina považuje za pro ně tradiční pokrm. Původ má nejspíš v Egyptě, odkud se postupně rozšířil dále.
Je to velmi běžné jídlo, často prodávané jako street food. Falafel je čistě vegetariánský pokrm a vyrábí se z cizrny nebo fava fazolí neboli bobu obecného, případně z kombinace obojího. Moc dlouho mě to už lákalo, vyzkoušet falafel doma. Vzhledem k tomu, že je to tak běžný a tradiční pokrm, neměl by být nijak složitý na přípravu. A taky není. Navíc je pro nás opravdu exotika a vlastní proces konzumace je pro všechny zúčastněné zážitek. Já jsem falafel dosud ochutnala jen v restauraci, kde ale jídlo připravuje syrský kuchař, takže je opravdu autentické a moc mi chutnalo. S klidným svědomím tu můžu domácí verzi pochválit. Recept je zkrátka klasický a i když nepochybuji, že má mnoho obměn, tak základ je v podstatě stále stejný. Hledala jsem na internetu a studovala a nakonec jsem dala dohromady recept, který je v podstatě se vším, co jsem četla, srovnatelný.

Potřebujete:
  •  2 hrnky suché cizrny, které namočte alespoň na 12 hodin do studené vody. Já jsem měla namočeno 1 ½ dne, protože jsem kvůli změně programu nestihla uvařit. Cizrna byla výborná, dala se ujídat tak, sama o sobě. Namočené jsem pak měla necelých 5 hrnků.
  •  hrst nasekané petrželky nebo natě koriandru
  •  5 strouhaných stroužků česneku (můžete dát více, podle chuti)
  •  1 ½ - 2 ČL soli
  •  1 ½ ČL drceného římského kmínu
  •  1 ČL mletého koriandru
  •  špetku čili vloček (není nutné)
  • přidala jsem pár koleček sterilované kapie, protože se mi to zdálo dobré 


Namočenou cizrnu a všechny ostatní ingredience dejte do robota, kde je potřeba vše rozsekat na kaši. 

Já nemám výkonný robot se sekacími noži, ale pracovala jsem v mixéru se sekacím programem po menších množstvích a k výsledku jsem se dopracovala také. Vzhledem k tomu, že pracujete bez tekutiny, je občas potřeba stroj vypnout a kuličky cizrny pošťouchnout k nožům. Jestli máte sekací robot se širokými noži, půjde to asi lépe. Výsledkem by měla být jemně hrubá, ale pohromadě držící, mírně lepivá hmota. Ochutnejte, jestli není potřeba trochu dosolit. 

V této fázi se má dát do lednice vychladnout. Abych proces urychlila, dala jsem vše na velký talíř v tlusté vrstvě chladit. V některých receptech jsem zaznamenala, že přidávali nakonec trochu sody nebo prášku do pečiva. Tuším, že to asi nebude úplně tradiční ingredience, tak jsem toto vynechala.
Další věc, co jsem se snažila vyčíst, jak se tradičně falafel podává. 
Všelijak. 
Někde v placce, jinde v arabském chlebu pita se zeleninou a omáčkami, nebo jen s omáčkami či jen se zeleninou. V podstatě najdete nepřeberné množství možností, jak na to. Já jsem se tedy rozhodla, že k falafelu udělám hummus, který naprosto nekriticky zbožňuji. 

Dokázala bych celou dávku sníst jen tak u linky ještě než stihnu nabídnout ostatním. Hummus dělám tak, že slitou sklenici sterilované cizrny (pozor, opravdu řádně slitou, bez tekutiny!!) rozmixuji ponorným mixérem (po částech), ochutím 1 – 2 stroužky česneku podle velikosti, osolím. Pak přidám olivový olej, aby měl hummus krémovitou a jemnou strukturu. Nakonec ochutím citrónovou šťávou. Do hummusu patří i tahini, sezamová pasta. Ta mi v něm ale nechutná, pokud byste dávali, tak asi 1 PL. Hummus dám na misku, povrch trochu rozbrázdím lžící a poliji olivovým olejem a posypu uzenou sladkou paprikou. A takhle bych to celé slupla sama bez mrknutí oka. Ale už mám svoje roky a musím se hlídat, což jsem ostatně musela vždycky, takže mám praxi.
Měli jsme i paprikovou pastu, koupenou. Pálila, to bylo fajn, jen na náš vkus byla trochu moc slaná. Ale můžete kápnout jinou chilli omáčku, pikantní chuť je zde také příjemným doplněním spektra chutí.
Jako další omáčku jsem ochutila řecký bílý jogurt sekanou mátou, která už se klube venku, osolila a opepřila a zakápla citrónovou šťávou.
Polníček jsem nasbírala na zahradě, už se pomalu chystá kvést, a je proto nejvyšší čas jej sklidit. Přibrala jsem trochu rukoly, která jde chuťově velmi dobře s falafelem dohromady, i když asi není tradičním doplňkem. K ruce bylo i pár lístků koriandru. Neměli jsme například rajčata nebo okurky, které teď nekupuji.
A nakonec pečivo. Arabské placky jsem nahradila nakrájenými tortillami na 1/6. Fungovaly perfektně. V bezlepkové verzi je použít nelze, můžete je ae nahradit listy salátu. Placky zde v podstatě slouží jako jídlonosič, to nejlepší je na nich.

A teď to nejdůležitější. Vychlazený talíř s hmotou vyndejte z lednice. Rukou tvarujte kuličky v průměru kolem 3 – 4 cm a nakonec je trochu stlačte. Odkládejte si je na talíř. 

Měla jsem z uvedeného množství přesně 2 velké talíře. Smažte v rozpáleném oleji dozlatova z obou stran. 

Oleje jsem na pánev dala tak, aby falafely byly namočené z jedné strany, neutopila jsem je úplně, mám vždycky problém s tím, že mi je líto vyhazovat potom tolik oleje a znovu na použitém už nesmažím. A bez problémů jsem je z obou stran krásně osmahla. Jde to poměrně rychle, pár minut, ale nepřepalte si je.


Na stůl doprostřed dejte všechno, co jste si připravili. 

Sedněte si kolem a užívejte si společné stolování. 




Pár kuliček jsem si schovala na oběd na druhý den do práce, naplnila jsem tortillu vším, co zbylo. Po vychladnutí je falafel malinko drobivý, sušší, což jsem pozorovala i u toho v restauraci. Ale ničemu to nevadilo, ostatní ingredience a báječná chuť všeho dohromady vám to vynahradí.

Žádné komentáře: