čtvrtek 5. května 2016

Lokše s povidly a mákem


Až budete vymýšlet, co uvaříte, jakou specialitku či něco exotického a netradičního, zkuste se pro jednou vrátit do našich vod. Na lokších není moc co vymýšlet, je to osvědčený tradiční recept. Připravovali se v Čechách, na Moravě i na Slovensku v různých obměnách. Je to jídlo prosté, ale nedostižné.

Já je občas dělám právě v této podobě, ale můžete je připravit jako tradiční přílohu k pečené kachně či huse se zelím. Mohla bych je jíst i jen tak, samotné, maštěné. Ale s povidly a sypané mákem nám chutnají úplně nejvíc ze všeho.
Proto sem recept dávám, pro inspiraci. Třeba vám přijde vhod a dostanete taky chuť zase jednou lokše udělat.

Potřebujete:
  •  brambory předem uvařené a vychladlé, nejlépe vařené ve slupce den předem. Já jsem měla tentokrát předem uvařené brambory, ale normálně oškrabané, vařené v osolené vodě. Potřebovala jsem je ještě na jiné jídlo, tak jsem toho rovnou udělala hrnec. A šlo to v pohodě, jen jsem již těsto nesolila. Brambor připravte podle toho, pro kolik lidí budete vařit. Já jsem měla necelé kilo uvařených brambor a nadělala jsem 18 lokší. Já jsem snědla 2, chlapi dají 3 – 4 kusy. Lokše jsem válela v průměru asi 20 – 25 cm velké, aby mi vyšli akorát na pánev.
  •  hladkou mouku, které by měla být 1/3 váhy brambor. Takže já jsem dávala 300 g. Pak budete ještě mouku potřebovat na podsypávání při válení placek.
  •  sůl, pokud jste měli brambory vařené ve slupce, tedy nesolené
  •  tuk na potírání opečených lokší a v mém případě i na pokapání na talíři. Já jsem použila rozpuštěné máslo, dohromady toho 100 g bylo určitě, ale rozpouštěla jsem postupně, vždy když mi došlo, roztopila jsem další asi 1 cm plátek. Jinak tradičně se potíralo sádlem (husím, kachním i vepřovým)

Vlastní příprava lokší je velmi snadná, jen to trošku času zabere. 

Brambory prolisujte a zpracujte s moukou rukama těsto. Tohle moc v robotu nejde, sice se mi brambory s moukou promíchaly, ale směs se musí pomačkat a pořádně zpracovat, aby se spojila. Nebojte se toho, jde to, ale chviličku hníst budete. Těsto si pak rozdělte na 2 válce v průměru asi 7 cm a krájejte kolečka asi 1,5 cm silná, která na pomoučené ploše vyválejte na tenké placky. Měly by být opravdu tenké asi 1,5 mm. 

Placky pečte nasucho na rozehřáté litinové plotýnce nebo pánvi. Po rozpálení plotny uberte plyn, ať lokše nespálíte. Opečené placky přendejte na talíř a potřete tukem.

Upečené placky potřete povidly, posypte mletým mákem smíchaným s malým množstvím moučkového cukru a pokapejte máslem.

Žádné komentáře: