pondělí 9. května 2016

Orzo salát s chřestem a pečenou rybou


Orzo je velmi oblíbená těstovinová rýže, která se výborně hodí do nejrůznějších salátů. Tím, že jsou jednotlivé kousky malé, v salátu krásně nasáknou chuť ze zálivky a ostatních surovin. A taky, jak prohlásil dnes u večeře syn, dobře se to nabírá a nepadá z vidličky jako vrtule. 



Hlavní důvod, proč jsem tenhle salát dělala, byl ovšem chřest, který se už začal objevovat na pultech a je potřeba toho náležitě využít. 

Moc ráda bych se tu teď s vámi podělila o fotky mého chřestíku, který se dere ze země. Ale protože jsem můj chřest začala pěstovat loni ze semínek a na zimu jej zasadila do záhonu, tak letos vyrůstají jen první nitky. Ty byly krásné, dokud je nespálily dubnové mrazy. Takže teď mám v záhoně pokroucené chudinky. Zkoušela jsem dnes najít nějaký pěkný pazošek, ale nic, co by se dalo vyfotit, jsem nenašla. Tak doufám, že se vzpamatuje a bude to lepší a lepší. Už považuji za úspěch, že bez úhony přežil zimu.
Původně jsem chtěla udělat risotto s chřestem a rybou. Koupila jsem filet lososovitého pstruha. Moc nám chutná, tak doufám, že časem nevyplují na povrch nějaké skandální informace o tom, že je krmený nevím čím a bude nám po něm nevím co. Zatím jej občas kupuji a jak říkám, pochutnáme si na něm.
Salát jsem vyráběla ve studené verzi těstovinového salátu. Pokud byste chtěli jíst jídlo za tepla, tak byste museli vynechat propláchnutí těstovin studenou vodou a rovnou všechny ingredience smíchat za tepla s dresinkem. Můžete si také později opatrně porci salátu ohřát v mikrovlnce. Opatrně znamená při nižším výkonu. Salát je i tak dobrý, vyzkoušela jsem to, abych věděla, co se stane. Za mě ale jasně vede studená verze salátu. Je výborný, lahodný a jemné chutě jednotlivých složek se v něm krásně doplňují.

Potřebujete (na mísu salátu pro zhruba 8 lidí):
  •  500 g balení těstovinové rýže uvařené podle návodu v osolené vodě a propláchnuté studenou vodou
  •  300 - 400 g ryby
  •  koření na ryby
  •  1 ČL strouhaného zázvoru
  •  sůl, pepř
  •  kůra z půlky bio citrónu
  •  olivový olej
  •  1 balení zeleného chřestu
  •  200 – 300 g sýru typu Feta

Na zálivku:
  •  ½ hrnku olivového oleje extra panenského
  •  šťávu z ½ citrónu
  •  1 červenou chilli papričku nakrájenou nadrobno
  •  2 – 3 ČL bílého vinného octa
  •  3 – 4 ČL Dijonské hořčice
  •  ¼ ČL čerstvě mletého pepře
  •  ½ ČL soli

Rozpalte si troubu na 200 °C. Rybu dejte na plech, pokapejte olivovým olejem, osolte, opepřete a posypte lehce kořením na ryby. Pro tyto účely je vhodnější jemná kořenící směs (samozřejmě bez glutamátu). Nastrouhejte na rybu trošku zázvoru. Pokud je potřeba, což nejspíš bude, tak prsty zázvor po rybě rovnoměrně rozprostřete. Stejně to udělejte i s citrónovou kůrou. 

Dejte do rozpálené trouby na 20 minut. Pak vyndejte z trouby a nechejte zvolna chladnout.

Chřest omyjte a škrabkou na brambory očistěte dolní konce. Záleží na tom, jaké máte pazochy. Pokud jsou tenké a jemné, ani to nemusíte dělat. Odlomte nebo odkrojte dolní zdřevnatělé a hořké konce. 

Mně je vždycky líto u poměrně cenné suroviny to lámat, jak se říká. Tedy ohnout a kde praskne, tam už je pak dobrý. Když se mi do toho nechce, odkrajuji nožem. Zdřevnatělý stonek poznáte už při krájení, případně koneček odříznu a ochutnám. Funguje mi to dobře. A až JEDNOU budu sklízet chřest do bedýnky, tak možná budu krutě odlamovat a nebudu litovat. 
Protože do salátu budete chřest krájet na kousky, tak se ani nemusíte moc trápit při vaření. Špičky odřízněte, ty se povaří jen velmi krátce nakonec. Stonky hoďte do osolené vařící vody a krátce vařte. Celý proces netrvá dlouho, pár minut. Ale musíte si vyzkoušet, jestli už je chřest uvařený, záleží na tloušťce pazochů. Rozhodně jej nesmíte rozvařit, tak hlídejte. Když je hotovo, vyndejte stonky a dejte je studené vody zchladit, aby se zastavil var a stonky zůstaly křehké. Do hrnce po chřestu hoďte na 2 minuty hlavičky. Stejně i je pak vylovte a ochlaďte. Pazochy nakrájejte na šikmo na kolečka, hlavičky buď nechejte celé, nebo pokud jich máte málo, podélně je rozčtvrťte.

V misce smíchejte ingredience na zálivku. Nezapomeňte, že děláte těstovinový salát, zálivka musí mít grády, aby salát ve výsledku nebyl mdlý.


Do velké mísy přendejte orzo, kolečka chřestu a rybu, kterou jste natrhali vidličkami na kousky. Kousek ryby si nechejte na ozdobu při podávání. 

Nadrobte do mísy asi 200 g sýru a zalijte zálivkou. Vše opatrně promíchejte. Podávejte ozdobené kouskem ryby, nakrájenými hlavičkami chřestu a sýrem, zakápněte olivovým olejem.

Žádné komentáře: